Τετάρτη, 30 Μαΐου 2012

Πόσο είναι απαραίτητο το πρωινό στα παιδιά;



Ολοένα και περισσότερες έρευνες επιβεβαιώνουν πως το πρωινό είναι από τα πιο σημαντικά γεύματα της ημέρας, ειδικότερα για τα παιδιά, που βρίσκονται σε περίοδο ανάπτυξης. Πολλοί είναι οι λόγοι για τους οποίους θα πρέπει τα παιδιά να έχουν πρωινό γεύμα και μάλιστα ιδιαίτερα προσεγμένο σε θρεπτικά συστατικά.

  • Παιδιά που προσλαμβάνουν πρωινό έχουν λιγότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκα. Τα ποσοστά παιδικής παχυσαρκίας έχουν σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία 20 χρόνια τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική, ενώ τα Ελληνόπουλα είναι τα πιο παχύσαρκα παιδιά στην Ευρώπη. Τα παιδιά που δεν παίρνουν πρωινό έχουν αυξημένες πιθανότητες να εμφανίσουν παχυσαρκία, αφού τρώνε πιο μεγάλες ποσότητες στο μεσημεριανό γεύμα ή "τσιμπολογούν" snacs, συνήθως ανθυγιεινά. Το αυξημένο βάρος των παιδιών και η παχυσαρκία επηρεάζουν το μεταβολισμό και τα λιπίδια του αίματος (αυξημένη χοληστερόλη) και έτσι αυξάνεται ο κίνδυνος για εμφάνιση - ακόμα και σε μικρή ηλικία -  χρόνιων ασθενειών όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Είναι αλήθεια ότι πολλά παιδιά πίνουν μόνο γάλα πριν ξεκινήσουν για το σχολείο, άλλα δεν παίρνουν ποτέ πρόγευμα, ενώ κάποια παίρνουν μερικές φορές κάτι από το κυλικείο του σχολείου, που μπορεί να μην είναι πάντα το σωστό.
  • Παιδιά που προσλαμβάνουν πρωινό, καλύπτουν σε μεγαλύτερο ποσοστό τις ανάγκες τους σε θρεπτικά συστατικά. Πολλές έρευνες υποστηρίζουν πως τα παιδιά που τρώνε πρωινό επιλέγουν μια περισσότερο ισορροπημένη διατροφή στο σύνολο της μέρας. Συγκεκριμένα έχει φανεί πως το ποσοστό λήψης λιπαρών είναι αρκετά χαμηλότερο. Ακόμη αρκετά θρεπτικά συστατικά προσλαμβάνονται σε ικανοποιητικό βαθμό στη διάρκεια της μέρας, όπως ασβέστιο, σίδηρος, βιταμίνη Α και C κ.ά, σε σχέση με παιδιά που παραλείπουν το πρωινό.
  • Παιδιά που προσλαμβάνουν πρωινό βρέθηκαν να έχουν υψηλότερες επιδόσεις στο σχολείο. Φαίνεται πως με το πρωινό η συγκέντρωση και η εγρήγορση είναι μεγαλύτερες. Από την άλλη, τα παιδιά που δεν παίρνουν πρωινό μοιάζουν πιο κουρασμένα και νωχελικά. Αυτό συμβαίνει γιατί μη προσλαμβάνοντας πρωινό, τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα μειώνονται. Γενικότερα, όσο νωρίτερα λαμβάνεται το πρωινό γεύμα, τόσο ευεργετικότερη είναι η επίδρασή του.
       
Για όλους τους παραπάνω λόγους η κατανάλωση του πρωινού φαίνεται να είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα παιδιά. Όμως, για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη, θα πρέπει το πρωινό να είναι υγιεινό και ιδιαίτερα ισορροπημένο.

Ένα σωστό πρωινό πρέπει να καλύπτει περίπου το 25% (1/4) των θρεπτικών και ενεργειακών αναγκών που χρειάζεται το παιδί καθημερινά. Συνεπώς, η σύνθεση του πρωινού του πρέπει να αποτελείται και από τις τρεις θερμιδογόνες ομάδες θρεπτικών συστατικών, τα λιπαρά, τους υδατάνθρακες και τις πρωτεΐνες. Έτσι, μια καλή πρόταση για ένα σωστό πρωινό είναι:
  • 1 φλιτζάνι γάλα, 1-2 φέτες ψωμί με μαργαρίνη - μέλι και 1 φρούτο.
  • 1 φλιτζάνι γάλα με δημητριακά χωρίς προσθήκη ζάχαρης και 1 φρούτο.
  • 1 τοστ (με ψωμί ολικής άλεσης, μαργαρίνη - τυρί - γαλοπούλα) και 1 φυσικό χυμό.
  • 1 φλιτζάνι γάλα, 1 κουλούρι Θεσσαλονίκης και 1 φρούτο.
  • 1 γιαούρτι με δημητριακά χωρίς προσθήκη ζάχαρης και 1 φρούτο.
Το πρωινό γεύμα θα πρέπει να γίνει μια συνολικά οικογενειακή υπόθεση, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς. Αν υπάρχει έλλειψη χρόνου, σχεδιάστε ένα πρωινό από το προηγούμενο βράδυ. Τα παιδιά που δυσκολεύονται στο ξύπνημα και συνηθίζουν να φεύγουν χωρίς να τρώνε πρωινό, θα μπορούσαν να τρώνε κάτι πρακτικό πηγαίνοντας στο σχολείο. Κάποιο τοστ ή κουλούρι Θεσσαλονίκης με χυμό θα ήταν μια καλή λύση!

Πηγές: http://www.nline.gr
         http://www.infokids.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου